SOCHY / PLASTIKY / RELIÉFY
Kočky jsou povětšinou budovány z řezbářsky dokonalé transparentní sítě symetrických vzorců, dekorativní struktura je postavena proti sugestivní monumentalitě se stopami určité osamělosti. Monumentální formy jejich těl jsou někdy odlévány do bronzu, patinovány nebo zlaceny, do řezaných pak zase najednou vstoupí lišty zlacených florentinských rámů, jejichž dekorativnost nabízí další z mnoha variant vyprázdněnosti symbolu…
Jan Rous
BRONZ – METAL
Pantheria – Florentina
Bronz, výška 96 cm / 2010
Emma
Bronz, 90 x 86 cm / 2014
Pantheria – Áně a Mopovi
Bronz, 25 x 25 cm / 2012
Pantheria
Kov, 96 cm / 1999
Pantheria
Kov, 96 cm / 1997-1998
Pantheria
Kov, 96 cm / 1988-1989
142
Krejcar se k náboženské metafoře obrací i vědomě – v sérii odlitků lidských těl, započaté Sv. Vincentem v roce 1990, z něhož se stal nakonec Dvojjediný, zrcadlový protiportrét připomínající karetní figuru. Postupně vznikají plastiky křižování, lotři po pravici a levici Páně s potetovanými těly, Padlý anděl neboli Konec myslivosti v Čechách, odlitky hrudi lotra z Edenu, z nichž jednu pokrývají například litery Desatera. Všechny tyto plastiky a reliefy stvrzují ambivalentnost symbolů. Těla přátel a kumpánů z okraje našeho světa jsou poznamenány atributy, znaky a symboly jejich absurdního povýšení.
Jan Rous
V zahradě Eden
Kov, výška 80 cm / 1990-1994
Záda s rybou
Kov, výška 80 cm / 1990-1994
Ryba
Kov, výška 80 cm / 1990-1994
Padlý anděl
Kov, 110 x 130 cm / 1990-1994
Dvojjediný
Kov, 100 x 60 cm / 1990-1992
Plivači ohně
Kov, 50 x 50 cm / 1990
Sen zubní laborantky
Nezabýval jsem se v těchto útržcích Krejcarovým raným dílem, v němž je Neprašův vliv ještě zřetelný (Sen zubní laborantky, Partie pro Marcela Duchampa). Není důležité, zda učinil nebo učiní tělem slova Leonarda da Vinciho:
„Nestojí za nic žák, který nepředstihne svého učitele.“
Podstatné je, že to je už cesta jeho vlastní…
Ivan Martin Jirous
Sen zubní laborantky
Kov 60 x 80 cm / 1989
Sen zubní laborantky - rozhovor
Kov, 80 x 120 cm / 1989
Sen zubní laborantky – Partie pro Marcela Duchampa
Kov, 50x 50 cm / 1991
Etue pro Naďu P. a Karla N. I. – VIII.
Kov, 75 x 45 cm / 1988-1989
Etue pro Naďu P. a Karla N. II. – VIII.
Kov, 75 x 45 cm / 1988-1989
Etue pro Naďu P. a Karla N. III. – VIII.
Kov, 75 x 45 cm / 1988-1989
Etue pro Naďu P. a Karla N. IV. – VIII.
Kov, 75 x 45 cm / 1988-1989
WOOD
Pantheria – Florentina
Kombinovaná technika, zlacené dřevo, výška 96 cm / 1994
Pantheria
Kombinovaná technika, dřevo, papír, výška 96 cm / 1996
Pantheria – Magorova Valdická
Kombinovaná technika, dřevo, výška 96 cm / 1983-1989
Pantheria
Dřevo, výška 96 cm / 1991-1992
Pantheria
Dřevo, výška 96 cm / 1984-1985
Pantheria
Dřevo, výška 196 cm / 1997
Rejnok I. - III.
Dřevo, 200 x 110 cm / 1995
Sen zubní laborantky
Polychromované dřevo, 60 x 70 cm / 1988-1989
Krajiny těla
Ještě v polovině 80. let vznikla první verze Krajiny těla. Byla nejprve znakem základní lidské intimity, citovým otiskem. Z šifer těla, z malých grafických
a dotykových znaků vznikla pak nejprve řada monumentálních řezaných reliéfů, které intimitu převedly do sochařského problému. Na konci 90. let se však objevují jako drobné reliéfní znaky, jsou znich vytvářeny dvojice a reliéfy
a jsou zlaceny. Staly se z nich ikony intimní něhy, jednoho zmála záchytných
bodů našich životů…
Jan Rous
Krajiny těla I. – VIII.
Zlacené dřevo, výška 240 cm / 1997-1998
Krajiny těla II.
Zlacené dřevo, 80 x 60 cm / 1997-1998
Krajiny těla III.
Zlacené dřevo, 80 x 60 cm / 1997-1998
Krajiny těla IV.
Zlacené dřevo, 80 x 60 cm / 1997-1998
Krajiny těla I. – X.
Polychromované zlacené dřevo, 41 x 38 cm / 1998-1999
Krajiny těla II. – X.
Polychromované zlacené dřevo, 41 x 38 cm / 1998-1999
Krabička kouzel – Čekání na Sáďu
Dřevo, 90 x 45 cm / 1995
Šachovnice pro Marcela Duchampa
Dřevo, 65 x 40 cm / 1988
Veraikony
Navenek jsou to oválné skelety. Bez sochařova výkladu, jenž je stručně obsažen v názvu (Veraikon), by nám evokovaly nejspíš šermířské kukly, masky hokejových brankářů. Šerm je ostatně jedna z nejdůležitějších dovedností zenu. Nenechme se zmást Krejcarovým katolicismem. Víme, že nejvyhraněnější polohy evropské středověké mystiky rezonují s duchovními proudy východních náboženství
(Tibet, zenbuddhismus).
Ivan Martin Jirous
Z cyklu Veraikon I. – X.
Polychromované a zlacené dřevo, 76 x 57 cm / 1998
Z cyklu Veraikon II. – X.
Polychromované a zlacené dřevo, 76 x 57 cm / 1998
Z cyklu Veraikon III. – X.
Polychromované a zlacené dřevo, 76 x 57 cm / 1998
Z cyklu Veraikon IV. – X.
Polychromované a zlacené dřevo, 76 x 57 cm / 1998
PLASTER
Pantheria – Navždy spolu
Polychromovaná sádra, 25 x 30 cm /model bronz/ 2012
Pantheria – z cyklu Strážci I. – VIII.
Polychromovaná sádra, 69 x 25 cm (model bronz) / 2012
Pantheria – z cyklu Strážci II. – VIII.
Polychromovaná sádra, 69 x 25 cm (model bronz) / 2012
Pantheria – z cyklu Strážci III. – VIII.
Polychromovaná sádra, 69 x 25 cm (model bronz) / 2012
Pantheria – z cyklu Strážci IV. – VIII.
Polychromovaná sádra, 69 x 25 cm (model bronz) / 2012
Madony
V pohledu sfing, jejichž výraz je právě to, co se nedá popsat, to, co
nutně musíme vidět, abychom pochopili, v tom pohledu není přítomen
jediný hodnotící výrok. Bůh je „mimo dobro a zlo“.
Žádná z kočiček obsah
své hrudi nebo dlaní nehodnotí (ano, mají dlaně, vlastně většina z nich
by se dala spíše k Bohu přirovnat k Panně Marii, Madoně, ženskému
principu, který chrání
a uzdravuje, ale je zároveň nevyzpytatelně
nebezpečný a rozumem neproniknutelný;
Libor ve svých sochách zase někdy
vidí anděly), nepovažuje ho za zlý. Ani smrtelné škleby potkanů nejsou v
jazyce sfing „zlé“. Cokoli z našeho vlastního utrpení bychom tak mohli
vložit
do nitra sfingy a pozorujíce její pohled a postoj, význam utrpení
by se tím pohledem proměnil. Někdy i ironicky – některé z koček se
tajně ušklíbají. Jak se snad někdy Bůh ironicky ušklíbá,
když nás vidí,
jak si stěžujeme na různé překážky, jako by si voják, který chtěl do
války,
stěžoval na to, že musí bojovat…
Františka Jirousová
Pantheria / Madonny – z cyklu Lesní hřbitovy I. – XX.
Polychromovaná sádra, výška 96 cm / 2002-2007
Pantheria / Madonny – z cyklu Lesní hřbitovy II. – XX.
Polychromovaná sádra, výška 96 cm / 2002-2007
Pantheria / Madonny – z cyklu Lesní hřbitovy III. – XX.
Polychromovaná sádra, výška 96 cm / 2002-2007
Pantheria – z cyklu Lesní hřbitovy
Polychromovaná sádra, výška 91 cm / 2002-2003
Pantheria / Hlavy – z cyklu Lesní hřbitovy I. – XV.
Kombinovaná technika, sádra, dřevo, kosti, výška 25 cm / 2003-2004
Pantheria / Hlavy – z cyklu Lesní hřbitovy II. – XV.
Kombinovaná technika, sádra, dřevo, kosti, výška 25 cm / 2003-2004
Pantheria / Hlavy – z cyklu Lesní hřbitovy III. – XV.
Kombinovaná technika, sádra, dřevo, kosti, výška 25 cm / 2003-2004